Interesse in het onderwijs? Dan is deze training iets voor jou!

Maak kennis met Hans van der Linden, trainer van het oriëntatietraject van Stappen in het Onderwijs, in opdracht van opleidingsscholen AONHW en ROWF. “De training De eerste stappen in het onderwijs is een bijna letterlijke onderdompeling in het onderwijs. Tijdens de training staat het primaire proces -bestaande uit het contact leggen met leerlingen én het lesgeven zelf- centraal. Deze training is een soort snelkookpan. Binnen twee dagen krijg je een goed beeld of het onderwijs iets voor je is.”

Speciaal voor zij-instromers

“We hebben als opleidingsscholen de opdracht om met elkaar oplossingen te zoeken voor de tekorten in het onderwijs. Een daarvan is een focus op zij-instromers, mensen die nu nog in andere sectoren werken, maar een carrière in het onderwijs zeker zien zitten. Daar zijn verschillende opleidingen voor, afhankelijk van het type onderwijs waarin de zij-instromer voor kiest. De twee opleidingsscholen AONHW en ROWF zorgen voor het praktijkgedeelte van deze opleidingen.”

Traject van vier stappen
“Het traject begint met informatieavonden. Hier zijn zowel docenten als opleiders en ervaringsdeskundigen aanwezig. Gaat jouw hart na zo’n avond sneller kloppen? Dan organiseren we een of meerdere meeloopdagen voor je. Stap drie is een persoonlijk gesprek waarin we alle mogelijkheden bespreken. Van type opleiding tot eventuele subsidie. In dit gesprek nemen we ook jouw motivatie, achtergrond en sociale structuur mee. Het moet namelijk wel allemaal te behappen zijn. Sinds dit jaar is er ook een vierde stap: de training De eerste stappen in het onderwijs.”

Tweedaagse training
“De tweedaagse training geeft deelnemers verschillende inzichten over wat er nodig is om voor een groep te staan. Deze twee dagen zijn we te gast in een school en gaan daar met elkaar, met collega’s van de school én leerlingen aan het werk, géén droogzwemmen dus! We nemen de deelnemers tijdens de eerste dag mee in twee componenten. De eerste is contact leggen met leerlingen. Als je geen contact kunt leggen, kun je namelijk niets overbrengen. De deelnemers krijgen een observatieopdracht. Hoe leggen docenten contact? Na het verkrijgen van inzicht mogen de deelnemers met groepjes van drie of vier leerlingen in gesprek om zelf te ervaren hoe je het beste contact legt met de doelgroep. Component twee is nadenken over het maken van een les. We bespreken hoe je een les opbouwt en onderscheiden daarbij doelen en thema’s. Hoe geef je instructie? Hoe zet je leerlingen aan het werk? Hoe sluit je een les af? Het komt allemaal aan bod.”