Het verhaal van student Pascalle Driessen, alles behalve alledaags.

De carrière van Pascalle is alles behalve alledaags. Het hypotheekgesprek dat ze als bedrijfsleider van een grote parfumeriezaak bij een hypotheker voerde, werd al snel een verkapt sollicitatiegesprek. Met succes, want ze kreeg de hypotheek én de baan. ‘Ik heb daar een mooie tijd gehad, maar toen ik parttime ging werken en ondervond dat ik mijn klanten niet langer optimaal kon bedienen, ging ik op zoek naar iets anders. Toen ik als projectmanager in de evenementenindustrie werkte, kreeg mijn man de kans van zijn -en ons- leven: hij mocht voor het werk een paar jaar naar Curaçao. Ik ben daar op mijn beurt bijles gaan geven en kwam tot de ontdekking dat ik het geweldig vond om kinderen verder te helpen. Zou het onderwijs wat voor me zijn?’

Terug op Nederlandse bodem is Pascalle met docenten in haar netwerk gaan praten en werd ze steeds enthousiaster. ‘Met mijn hbo-studie en ervaring in het bedrijfsleven leek een functie als economiedocent me een schot in de roos. Ik ben bij het Martinuscollege in Grootebroek gaan polsen wat de mogelijkheden waren. Hier kreeg ik de kans om een paar maanden mee te kijken en zo geschiedde. Ik heb met alle docenten economie mee mogen kijken in onderwijs van vwo tot vmbo-basis en toen wist ik het zeker: dit ga ik doen. Omdat ik graag goed -of eigenlijk perfect- beslagen ten ijs wilde komen, besloot ik de vierjarige opleiding te gaan doen.’

‘De belasting is pittig. Op maandag zit ik de hele dag in Amsterdam en op dinsdag, donderdag en vrijdag sta ik voor de klas. Dat betekent dat mijn man thuis regelmatig moet bijspringen. Voor iedereen die deze stap wil zetten: zorg dat je het zeker weet en dat jouw omgeving erachter staat. Is dat het geval? Dan maak je zo’n toffe keuze! Mijn stagebegeleidster is een topper, ik kan altijd bij haar terecht. Als ik ergens niet uitkom, trek ik sowieso wel aan de bel. Ik ben geen twintigjarige die net van het mbo komt en dat misschien bezwaarlijk vindt. Ik sta drie dagen volwaardig voor de klas en wil dat zo goed als mogelijk doen!’