Het verhaal van zij-instromer Stefan Vlaar

Stefan Vlaar begon een jaar na afronden van zijn universitaire studie wiskunde in 1997 bij ABN AMRO. Hij startte als programmeur in de informatietechnologie en geeft inmiddels leiding aan team van hoogopgeleide specialisten op het gebied van risicomanagement. ‘Ik had destijds ook al interesse in het onderwijs, maar een aanstelling bij een instantie als ABN AMRO leverde mij toen een veel interessanter inkomen op. Tel daar de mogelijkheden tot detachering naar andere landen -ik wilde dolgraag nog een keer naar Brazilië waar ik met vrienden een onvergetelijke vakantie had gevierd- bij op en je begrijpt mijn keuze voor het bedrijfsleven. Overigens ben ik vervolgens nooit uitgezonden door de bank.’

Het bloed kroop echter waar het niet gaan kon. Zowel in zijn functies bij de bank als in zijn privéleven deelde Stefan kennis. Op het werk begeleidde hij zijn werknemers, vanuit huis gaf hij bijles wiskunde. ‘Zoeken naar de manier waarop je iets het beste uit kunt leggen, vind ik fantastisch, zeker als het een zeer complex vraagstuk betreft. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik tijdens mijn loopbaan ook tijden heb gekend waarin ik niet aan een stap in het onderwijs heb gedacht. Het begon weer écht weer te kriebelen toen mijn tienerdochters tijdens de coronapandemie maar beperkt les kregen en daarover hun beklag bij mij deden. Dat ABN AMRO eager is om maatschappelijk betrokken te zijn, hielp ook enorm. Toen ik eind 2021 het gesprek aanging om van 1 naar 0,8 fte te gaan om tijd vrij te maken voor lesgeven, werd ik direct gesteund.’

Stefan koos voor het ASK-traject van de Universiteit van Amsterdam. ‘In dit traject zitten veel toekomstige docenten die net als ik een gedeeltelijke overstap naar het onderwijs willen maken, naar voorbeeld van Mark Rutte die een dag in de week maatschappijleer onderwijst. Het assessment waarin ik een miniles over mijn vakgebied moest voorbereiden en aan een klein comité moest geven, ging me prima af, dus alle seinen stonden op groen. Omdat ik graag in de buurt van mijn woonplaats les wilde geven, ging ik -ondanks de mogelijkheid die de UvA biedt om dat uit handen te nemen- zelf op zoek naar een opleidingsschool. De Oscar Romero in Hoorn wilde graag met mij deze reis maken en in augustus 2022 zette ik mijn eerste stappen in het onderwijs. Een grappig detail: ik praat regelmatig leden van de Raad van Bestuur bij ABN AMRO bij over lopende zaken en doe dat meestal zonder zenuwen. Dat was behoorlijk anders toen er op mijn eerste lesdag dertig 13-jarigen mijn klas binnenkwamen… toen bekroop me toch een gevoel van spanning.’

‘Veel zij-instromers werken nauw samen met een bevoegd docent. Zij staan dan ook pas na de herfstvakantie zelf voor de klas. Ik werd op mijn beurt meteen in het diepe gegooid en belandde direct zelfstandig voor de klas. Natuurlijk heeft dat wat nadelen, maar het grote voordeel is dat leerlingen mij niet als student, maar echt als hun docent zien en minder de neiging hebben een loopje met me te nemen. Het mooiste aan dit werk is dat geen dag hetzelfde is en dat je echt impact maakt. Tegen het taartje dat ik van een 4 havo-leerlinge kreeg na het behalen van haar eerste voldoende voor wiskunde kan geen promotie op. Fantastisch! De grootste uitdaging zit in het creëren van balans tussen mijn werk bij de bank en op school, de overuren die ik vaak maak, mijn studie en mijn gezinsleven. In het ASK-traject heb je niet elke week college, maar vier intensieve collegeweken, zo’n vijftien intervisieavonden en opdrachten van verschillende omvang. Het gebeurt dus in aanloop naar deadlines dat ik elke weekavond en het hele weekend met zo’n opdracht bezig ben. Ja, het is pittig, maar ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze voor het ASK-traject en toekomstige job als docent. Integendeel.’